last update: 2014-4-30
[ NICT | My Homepage ]

業績一覧/Publications

[論文/国際会議,シンポジウム/研究会, 口頭発表/解説記事,展示等]
[Journals/International Conferences, Symposiums/Domestic Workshops/Articles, Demonstrations]

受賞/Awards

  1. スコープベースインタラクション:実世界指向仮想環境における遠距離物体の操作手法
    日本バーチャルリアリティ学会学術奨励賞
    2002.3.16
  2. Webにおける古代発掘物復元サイトの構築
    NICOGRAPH審査員特別賞
    2002.10
  3. Proactive Desk: 力覚提示が可能なデスクトップ操作環境
    情報処理学会インタラクション2003 ベストインタラクティブ発表賞
    2003.2
  4. Sumi-Nagashi
    平成15年度文化庁メディア芸術祭 審査委員会推薦作品
    2003.12.25
  5. 複数物体を同時駆動可能な力覚提示装置Proactive Desk IIの開発
    情報処理学会インタラクション2006 ベストペーパー賞
    2006.3.2
  6. 広視野角なレンズアレイの提案による箱形立体ディスプレイの検討
    情報処理学会インタラクション2008 ベストインタラクティブ発表賞
    2008.3.4
  7. 複数人で観察可能な箱形立体ディスプレイgCubik-3面での初期実装検討-
    3次元画像コンファレンス2008 優秀論文賞
    2008.7.9
  8. テーブルトップ作業を目的とした裸眼立体ディスプレイの試作
    映像情報メディア学会 優秀研究発表賞
    2010.12.14
  9. 周囲から観察可能な光線野再生型テーブル様裸眼立体ディスプレイ
    3次元画像コンファレンス2010 優秀論文賞
    2011.7.14
  10. fVisiOn: Interactive Glasses-free Tabletop 3D Images Floated by Conical Screen and Modular Projector Arrays
    ACM SIGGRAPH ASIA 2015 Emerging Technologies, Best Demo Award
    2016.6
  11. メガネなしテーブル型3Dディスプレイ技術fVisiOn
    画像電子学会 画像電子技術賞
    2016.6
  12. fVisiOn:テーブル型メガネなし3Dディスプレイ
    経済産業省 Innovative Technologies 2016
    2016.10

論文/Journal

  1. 大型スクリーンを用いたステレオ視表示に基づく表示誤差の評価とその補正
    Evaluation and improvement of display errors in stereoscopic display with large screen
    吉田俊介, 星野俊仁, 大関徹, 宮崎慎也, 長谷川純一, 横井茂樹
    日本バーチャルリアリティ学会論文誌,TVRSJ, Vol.4, No.1, pp.331-338, 1999
  2. 局所形状保持に基づく仮想弾性モデルの提案
    Proposal to Model Elastic Objects Based on Maintaining Local Shapes
    宮崎慎也, 吉田俊介, 安田孝美, 横井茂樹
    電子情報通信学会論文誌, Vol.J82-A, No.7, pp.1138-1155, 1999
  3. 仮想現実感技術に基づくクーロン力体感システム-分子の電気的性質の立体表示と力覚提示-
    Coulomb Force Feeling System based on Virtual Reality Technology - stereoscopic display and haptic display of electric properties of molecule -
    吉田俊介, 秦野甯世, 宮崎慎也, 横井茂樹
    Japan Chemistry Program Exchange Journal, Vol.12, No.3, pp.229-236, 2000
  4. ステレオ視表示における高精度な奥行き距離補正の一手法
    A Technique of High-Precise Depth Correction in Stereoscopic Display
    吉田俊介, 宮崎慎也, 星野俊仁, 大関徹, 長谷川純一, 安田孝美, 横井茂樹
    日本バーチャルリアリティ学会論文誌,TVRSJ, Vol.5, No.3, pp.1019-1026, 2000
  5. A Technique for Precise Depth Representation in Stereoscopic Display
    Shunsuke YOSHIDA, Shinya MIYAZAKI, Toshihito HOSHINO, Toru OZEKI, Junichi HASEGAWA, Takami YASUDA, Shigeki YOKOI
    The Visual Computer, Vol.17, No.1, pp.46-54, 2001
  6. Virtual Realityの工業製品デザインへの応用に関する研究
    名古屋大学博士(学術)学位論文, 2001.3
  7. コンセプトデザインのためのデジタルツール「空間スケッチシステム」の開発
    SPATIAL SKETCH SYSTEM - Development of a Digital Tool for Conceptual Design
    吉田俊介, 星野俊仁, 宮崎慎也, 大関徹, 長谷川純一, 安田孝美, 横井茂樹
    日本バーチャルリアリティ学会論文誌,TVRSJ, Vol.6, No.4, pp.313-322, 2001
  8. デジタル化された出土頭蓋骨の立体的修復と復顔
    Digitalized 3D restoration and facial reconstruction using an excavated skull
    吉田俊介,遠藤守,横井茂樹
    日本顔学会誌, Vol.2, No.1, pp.47-58, 2002
  9. The Proactive Desk: A New Haptic Display System for a Digital Desk Using a 2-DOF Linear Induction Motor
    Haruo NOMA, Shunsuke YOSHIDA, Yasuyuki YANAGIDA, Nobuji TETSUTANI
    Presence, Vol.13, No.2, pp.146-153, April 2004
  10. Sumi-Nagashi: 作家の感性を刺激する触感を持つ絵の具によるデジタル作画ツール
    Sumi-Nagashi: Digital Painting Tool Using Haptised Virtual Colors to Stimulate Creator's Senses
    吉田俊介,楜沢順, 野間春生, 須佐見憲史, 柳田康幸, 鉄谷信二, 保坂憲一
    情報処理学会論文誌, Vol.46, No.7, pp.1571-1581, July 2005
    [pdf]
  11. Proactive Desk: New Haptic Interface and Its Experimental Evaluation
    Shunsuke YOSHIDA, Kenji SUSAMI, Haruo NOMA, Kenichi HOSAKA
    IEICE Transactions on Commununications, Vol.E89-B, No.2, pp.320-325, Feb. 2006.
  12. Proactive Desk II: 複数人が同時に利用可能な力覚付きデジタルデスク環境
    吉田俊介,野間春生, 柳田康幸, 保坂憲一
    情報処理学会論文誌, Vol.48, No.12, pp.3819-3826, Dec 2007
  13. gCubik: 手に取り複数人で観察可能なキューブ型裸眼立体ディスプレイの実装手法
    gCubik: Implementation of Graspable Cubik Auto-stereoscopic Display for Multi-user Environments
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver, 矢野澄男, 安藤広志, 井ノ上直己
    映像情報メディア学会論文誌, Vol. 64, No. 4, pp. 570-576, April 2010.
  14. 全周囲より観察可能なテーブル型裸眼立体ディスプレイ-表示原理と初期実装に関する検討-
    Glasses-free Table-style 3D Display Observed from Surrounding Viewpoints - A Study of Displaying Principle and Prototyping -
    吉田俊介, 矢野澄男, 安藤広志
    日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 15, No. 2, pp.121-124, 2010.6.30.
  15. gCubik+iによるバーチャル3Dアクアリウム: 手に持てる3Dディスプレイとテーブルトップディスプレイとが連携した自然なインタフェース
    gCubik+i Virtual 3D Aquarium: Natural Interface Between A Graspable 3D Display And A Tabletop Display
    Roberto Lopez-Gulliver, 吉田俊介, 牧野真緒, 矢野澄男, 安藤広志
    日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 15, No. 2, pp.147-156, 2010.6.30.
  16. fVisiOn: 360-degree viewable glasses-free tabletop 3D display composed of conical screen and modular projector arrays
    Shunsuke Yoshida
    Opt. Express 24, 13194-13203 (2016)
  17. REI超多視点裸眼立体ディスプレイのためのインタラクティブコンテンツの制作および実行環境の構築
    Implementation of Interactive Contents Creation and Demonstration Environment for Glasses-free Super Multi-view 3D Displays
    吉田俊介, 岩澤昭一郎, 奥井誠人, 井ノ上直己
    映像情報メディア学会論文誌, Vol. 70, No. 7, pp. J158-J165, June 2016.

国際会議,シンポジウム(査読付)/International Conferences, Symposiums (Peer Reviewed)

  1. An Improvement Method of Depth Perception in Stereoscopic Display
    Shunsuke YOSHIDA, Toshihito HOSHINO, Toru OZEKI, Shin-ya MIYAZAKI, Jun-ichi HASEGAWA, Teruo FUKUMURA
    International Symposium on Real-Time Imaging and Dynamic Analysis, ISPRS, Vol.XXXII, Part 5, pp.386-391, June 2-5, 1998
  2. A Technique for Precise Depth Representation in Stereoscopic Display
    Shunsuke YOSHIDA, Shin-ya MIYAZAKI, Toshihito HOSHINO, Toru OZEKI, Jun-ichi HASEGAWA, Takami YASUDA, Shigeki YOKOI
    Proceedings Computer Graphics International 1999, June 7-11, 1999
  3. 空間スケッチシステム-仮想空間における自動車のスタイルデザイン-
    SPATIAL SKETCH SYSTEM - Car Styling Design using VR Spaces -
    吉田俊介, 星野俊仁, 宮崎慎也, 大関徹, 長谷川純一, 安田孝美, 横井茂樹
    Visual Computing グラフィクスとCAD合同シンポジウム2000, 画像電子学会/情報処理学会, pp.89-94, 2000
  4. Spatial Sketch System for Car Styling Design
    Shunsuke YOSHIDA, Shinya MIYAZAKI, Toshihito HOSHINO, Toru OZEKI, Junichi HASEGAWA, Takami YASUDA, Shigeki YOKOI
    International Archives of Photogrammetry and Remote Sensing, Vol.XXXIII, Part B5, pp.919-925, 2000
  5. A Method for Restoration and Exhibition of Relics in the Virtual Museum
    Mamoru ENDO, Shunsuke YOSHIDA, Takami YASUDA, Shigeki YOKOI
    Museums and the Web 2002, 2002.4
  6. Scope-Based Interaction - A Technique for Interaction in an Image-Based Virtual Environment
    Shunsuke YOSHIDA, Kunio YAMADA, Kenji MOCHIZUKI, Kiyoharu AIZAWA, Takahiro SAITO
    Eighth Eurographics Workshop on Virtual Environments, Virtual Environments 2002, pp.139-148, 2002.5
  7. Proactive Desk: 力覚提示が可能なデスクトップ操作環境(論文賞受賞)
    Proactive Desk: New desktop environment with haptic display
    吉田俊介,柿田充弘,野間春生,鉄谷信二
    インタラクション2003, 情報処理学会, IPSJ Symposium Series Vol.2003, No.7, pp.211-212, 2003
  8. Sumi-Nagashi
    Shunsuke YOSHIDA, Mitsuhiro KAKITA, Haruo NOMA, Nobuji TETSUTANI, Jun KURUMISAWA
    ACM SIGGRAPH 2003 Emerging Technologies, 2003.7.27
    [pdf]
  9. Sumi-Nagashi: Creation of New Style Media Art with Haptic Digital Colors
    Shunsuke YOSHIDA, Jun KURUMISAWA, Haruo NOMA, Nobuji TETSUTANI, Kenichi HOSAKA
    ACM Multimedia 2004, pp.636-643, 2004.10.
    [pdf]
  10. Indirect Experience Recording and Display Technology for Sensory Media
    Yasuyuki YANAGIDA, Haruo NOMA, Shunsuke YOSHIDA, Nobuji TETSUTANI, Kennichi HOSAKA, Norihiro HAGITA
    ICAT 2004 (The 14th International Conference on Artificial Reality and Telexistence), pp.35-42, 2004.11.3
  11. Haptic-Assisted Guidance System for Navigating Volumetric Data Sets
    Erick MENDEZ, Shunsuke YOSHIDA, Haruo NOMA, Robert W. LINDEMAN, Yasuyuki YANAGIDA, Masaki SHINOBU, Kenichi HOSAKA
    World Haptics (1st Joint Eurohaptics Conference and Symposium on Haptic Interfaces for Virtual Environment and Teleoperator Systems), pp.531-534, 2005.3.18-20.
    [pdf]
  12. SpotScents
    Yasuyuki YANAGIDA, Haruo NOMA, Shunsuke YOSHIDA, Akira UTSUMI, Shinjiro KAWATO, Kenichi HOSAKA
    ACM SIGGRAPH 2005 Emerging Technologies, 2005.7.31-8.4
  13. 複数物体を同時駆動可能な力覚提示装置Proactive Desk IIの開発(論文賞受賞)
    Development of the Proactive Desk II - A New Haptic Display to Drive Multiple Objects
    吉田俊介,野間春生,保坂憲一
    インタラクション2006, 情報処理学会, IPSJ Symposium Series, pp.251-258, 2006.3
  14. Proactive Desk II: Development of a New Multi-object Haptic Display Using a Linear Induction Motor
    Shunsuke YOSHIDA, Haruo NOMA, Kenichi HOSAKA
    IEEE VR 2006, pp.269-272, 2006.3
  15. Development of an Integrated Multi-Axis Tactile Sensor: Distributed Preprocessing for Tactile Recognitions
    Shunsuke Yoshida, Terukazu Mizota, Haruo Noma
    IEEE VR 2007, pp. 281-282, 2007.3
  16. 広視野角なレンズアレイの提案による箱形立体ディスプレイの検討(論文賞受賞)
    Towards Wide Field of View Lens Array for a Box-shaped 3D Display
    ロペス・グリベール ロベルト, 吉田俊介, 矢野澄男, 井ノ上直己
    インタラクション2008, 情報処理学会, IPSJ Symposium Series Vol.2008, No.4, pp.187-188, 2008.3
  17. Towards an Interactive Box-shaped 3D Display: Study of the Requirements for Wide Field of View
    Roberto Lopez-Gulliver, Shunsuke Yoshida, Sumio Yano, Naomi Inoue
    IEEE Symposium on 3D User Interfaces 2008, pp. 157-158, Reno, USA, 2008.3
  18. A Study to Realize a Box-shaped 3D Display: A Calibration Method to Align Lens Array and Display
    Shunsuke Yoshida, Roberto Lopez-Gulliver, Sumio Yano, Naomi Inoue
    3DTV-CON'08, pp. 169-172, Istanbul, Turkey, 2008.5.28-30
  19. Real-time Synthesis of Natural Head Motion on a 3D Avatar from Reconstructed 3D Frontal Face Data
    Sabri Gurbuz, Shunsuke Yoshida, Naomi Inoue
    3DTV-CON'08, pp. 277-280, Istanbul, Turkey, 2008.5.28-30
  20. Development of a Microscopic Three-Axis Tactile Sensor: Preliminary Examinations to Establish Sensing Algorithm by Using a Simulated Mockup
    Shunsuke Yoshida, Tomoyuki Miyazawa, Terukazu Mizota, Katsumi Higuchi, Takeshi Kanashima, Haruo Noma
    6th International Conference, EuroHaptics 2008, Madrid, Spain, pp. 561-566, 2008.6.10-12
  21. 複数人で観察可能な箱形立体ディスプレイgCubik - 3面での初期実装検討 -
    gCubik: A Cubic 3D Display for Multiuser Environments - An Early Study Using a 3-Face Prototype -
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver, 矢野澄男, 井ノ上直己
    3次元画像コンファレンス2008, pp.129-132, 東京大学, 2008.7.10-11
    [Poster, PDF 351 KB]
  22. gCubik : A Cubic Autostereoscopic Display for Multiuser Interaction - Grasp and Group-Share Virtual Images -
    Roberto Lopez-Gulliver, Shunsuke Yoshida, Sumio Yano, Naomi Inoue
    ACM SIGGRAPH 2008 Poster #B175, Los Angeles USA, 2008.8.11-15
    [Poster, PDF 279 KB]
  23. gCubik: 手に持ち複数人で鑑賞できるキューブ型立体ディスプレイの開発
    gCubik: A Graspable Cubic 3D Display for Multiuser Environments
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver, 矢野澄男, 井ノ上直己
    3次元映像のフォーラム, 第85回研究会, 東京大学, 2008.9.15
  24. gCubik: 複数人で観察可能なキューブ型裸眼立体ディスプレイ - 6面での実装とその対話操作に関する考察
    gCubik: A Cubic Autostereoscopic Display for Multiuser Environments - A 6-face Cube Prototyping and Interaction Considerations
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver, 矢野澄男, 井ノ上直己
    インタラクション2009, 情報処理学会, IPSJ Symposium Series Vol.2009, No.4, pp.1-8, 学術総合センター, 2009.3.5-6.
  25. Towards Real time Interaction with an Auto-stereoscopic Display - gCubik -
    Roberto Lopez-Gulliver, Shunsuke Yoshida, Sumio Yano, Naomi Inoue
    3D Systems and Applications, Wed-P2-06, Taipei, Taiwan, April 27-30 2009
  26. Multiview Imageing for 3D Displaying
    Sabri Gurbuz, Shoichiro Iwasawa, Shunsuke Yoshida, Sumio Yano, Naomi Inoue
    3D Systems and Applications, Wed-P2-33, Taipei, Taiwan, April 27-30 2009
  27. OpenGLを用いたインテグラルイメージング要素画像の実時間生成~6面版gCubik によるインタラクティブ操作の実現~
    OpenGL-based real time rendering of elemental integral images: Implementing interactivity for the 6-face gCubik
    Roberto Lopez-Gulliver, 吉田俊介, 矢野澄男, 井ノ上直己
    3次元画像コンファレンス2009, P-15, pp.141-144, 東京大学, 2009.7.8-9.
  28. gCubik : Real-time Integral Image Rendering for a Cubic 3D Display
    Roberto Lopez-Gulliver, Shunsuke Yoshida, Sumio Yano, Naomi Inoue
    ACM SIGGRAPH 2009 Emerging Technologies, New Orleans, USA, August 3-7 2009
  29. gCubik+i Virtual 3D Aquarium: Interfacing a graspable 3D display with a tabletop display
    Roberto Lopez-Gulliver, Shunsuke Yoshida, Mao Makino, Sumio Yano, Hiroshi Ando
    Conf. of the European Asociation of Computer Graphics (Eurographics 2010), Norrkoping Sweden, May 3-7 2010.
  30. Prototyping of Glasses-free Table-style 3D Display for Tabletop Tasks
    Shunsuke Yoshida, Sumio Yano, Hiroshi Ando
    SID 2010, pp.211-214, 2010.5.
  31. 周囲から観察可能な光線野再生型テーブル様裸眼立体ディスプレイ
    Glasses-free Tabletop 3D Display Using Light Field Reproduction for Omnidirectional Viewing
    吉田俊介, 矢野澄男, 安藤広志
    3次元画像コンファレンス2010, pp.51-54, 2010.7.
  32. Implementation of a Table-style 3-D Display Based on Light Field Reproduction
    Shunsuke Yoshida, Sumio Yano, Hiroshi Ando
    ACM SIGGRAPH 2010, Poster 45B, 2010.7.
  33. Analysis of Resolution Limitation of a Glasses-free Tabletop 3D Display
    Daniel Moldovan, Shunsuke Yoshida, Masahiro Kawakita, Hiroshi Ando
    Proc. SPIE 7863, Stereoscopic Displays and Applications XXII, 78632C, 2011.
  34. fVisiOn: Glasses-free Tabletop 3-D Display - Its Design Concept and Prototype
    Shunsuke Yoshida
    2011 Digital Holography (DH) and Three Dimensional (3-D) Imaging Meeting, Tokyo, 9-11 May, 2011. (Invited)
  35. Light-Field Generation by Several Screen Types for Glasses-Free Tabletop 3D Display
    Shunsuke Yoshida, Masahiro Kawakita, Hiroshi Ando
    3DTV-Conference 2011, 49, 16-18 May, 2011
  36. gCubik+i: A Natural Interface between an Graspable Auto-stereoscopic Display and a TableTop Display
    Roberto Lopez-Gulliver, Mao Makino, Shunsuke Yoshida, Masahiro Kawakita
    IUCS 2011, Oct. 2011.
  37. fVisiOn: Design Concept and Implementation of Glasses-Free Tabletop 3-D Display
    Shunsuke Yoshida
    IDW 2011, 3D4-1, Dec. 8, 2011. (Invited)
  38. Parameterization of Sharable Display Area to Reproduce Appropriate Glasses-free Tabletop 3-D Images
    Shunsuke Yoshida
    IEEE Virtual Reality 2012, pp.131-132, 4-8 March, 2012.
  39. fVisiOn: glasses-free tabletop 3D display to provide virtual 3D media naturally alongside real media
    Shunsuke Yoshida
    Proc. SPIE 8384, Three-Dimensional Imaging, Visualization, and Display 2012, 838411 (1-9), Apr. 25, 2012; doi:10.1117/12.920542 (Invited)
  40. Parameterized Light Field for Reproducing Imaginary and Real Objects on Glasses-free Tabletop 3D Display
    Shunsuke Yoshida
    The 4th International conference on 3D Systems and Applications, 3DSA 2012, 387-390, June 27 2012.
  41. fVisiOn: Floating Glasses-free 3D Images on a Flat Tabletop Surface
    Shunsuke Yoshida
    The 12th International Meeting on Information Display, IMID 2012, 447-448, Aug 31 2012. (Invited)
  42. Analysis of 3D Image Distortion in Glasses-free Tabletop 3D Display
    Shunsuke Yoshida
    3DSA 2013, S9-1, (2013.6)
  43. Real-time Rendering of Multi-perspective Images for a Glasses-free Tabletop 3D Display
    Shunsuke Yoshida
    3DTV-Conference: The True Vision-Capture, Transmission and Dispaly of 3D Video (3DTV-CON), 2013 , DOI: 10.1109/3DTV.2013.6676635, (2013.10)
  44. Implementations Toward Interactive Glasses-Free Tabletop 3D Display
    Shunsuke Yoshida
    ACM SIGGRAPH 2014 Posters Article No. 81, DOI: 10.1145/2614217.2614231, 2014.8.10-14
  45. Study of Coding Efficiency of Multi-view Images for Glasses-free Tabletop 3D Images
    Shunsuke Yoshida, Akio Ishikawa, Makoto Okui
    3DSA 2015, AP2-001, 2015.
  46. fVisiOn: Interactive Glasses-free Tabletop 3D Images Floated by Conical Screen and Modular Projector Arrays
    Shunsuke Yoshida
    SIGGRAPH ASIA 2015 Emerging Technologies, 2015.
  47. Encouraging People to Interact with Interactive Systems in Public Spaces by Managing Lines of Participants
    Takuji Narumi, Hiroyuki Yabe, Shunsuke Yoshida, Tomohiro Tanikawa, Michitaka Hirose
    HCI International 2016, pp. 290-299, June 2016
  48. Experimental Assessment on Viewer’s Impressions of 4K Ultra-High Definition and Multi-View 3D images
    Makoto Okui, Mao Makino, Shunsuke Yoshida, Shoichiro Iwasawa, Kenji Yamamoto
    IDW 2016, pp.912-915, December 2016.
  49. Community detection using random-walk similarity and application to image clustering
    Makoto Okuda, Shin’ichi Satoh, Shoichiro Iwasawa, Shunsuke Yoshida, Yutaka Kidawara, Yoichi Sato
    IEEE International Conference on Image Processing (ICIP 2017), September 2017.
  50. On-the-fly Simulator of Tabletop Light-field 3-D Displays Powered by a Game Engine
    Shunsuke Yoshida
    IEEE Virtual Reality 2018, March 2018.
  51. Photo-based Multi-perspective Image Rendering for Tabletop Light-field 3-D Displays
    Shunsuke Yoshida
    OSA Imaging and Applied Optics Congress: 3D Image Acquisition and Display Technology, June 2018.
  52. 汎用ゲームエンジンを用いた光線像再生型テーブルトップ裸眼立体ディスプレイの再生像シミュレーション
    Simulation of Reproduced Images of Tabletop Light-field 3D Displays Using Popular Game Engines
    吉田俊介
    3次元画像コンファレンス2018, 2018.7.

研究会, 口頭発表/Workshops

  1. 複数端末からの同一仮想空間内におけるモデリング操作の実現
    吉田俊介, 宮崎慎也, 福村晃夫
    1995年電気関係学会東海支部連合大会, 797, pp.399, 1995
  2. モデリング操作に基づく同一仮想空間内での協調作業環境の実現
    吉田俊介, 宮崎慎也, 福村晃夫
    電子情報通信学会1996年全国大会, A-415, pp.417, 1996
  3. 複数端末からの同一仮想空間内におけるモデリング操作の実現
    中京大学情報科学部卒業研究, 1996
    [要旨]

  4. 複数端末からの同時入力が可能なモデリングシステム
    吉田俊介, 宮崎慎也, 福村晃夫
    電子情報通信学会技術報告, PRMU96-7, pp.47-52, 1996
  5. 自動車内装デザインのための立体視画像の物体位置把握に関する一考察
    吉田俊介, 星野俊仁, 大関徹, 宮崎慎也, 長谷川純一, 福村晃夫
    電子情報通信学会技術報告, PRMU96-116, pp.91-96, 1996
  6. デザイン支援システム構築のための仮想物体の奥行き知覚に関する一考察
    吉田俊介, 星野俊仁, 大関徹, 宮崎慎也, 長谷川純一, 福村晃夫
    電子情報通信学会1997年全国大会, A-16-23, pp.395, 1997
  7. 仮想空間における視覚の知覚誤差を軽減する手法
    星野俊仁, 大関徹, 吉田俊介, 宮崎慎也, 長谷川純一, 福村晃夫
    日本VR学会第2回大会, pp.304-307, 1997
  8. 立体表示された仮想物体に対する知覚位置補正について
    吉田俊介, 星野俊仁, 大関徹, 宮崎慎也, 長谷川純一, 福村晃夫
    情報処理学会研究報告, CVIM-106-22, pp.163-170, 1997
  9. 仮想空間デザインのための両眼立体視奥行き知覚精度の改善に関する研究
    中京大学情報科学研究科修士論文, 1998
    [要旨]

  10. 局所形状保持に基づく仮想弾性物体モデルの提案-3次元物体の計算方法の確立-
    宮崎慎也, 吉田俊介, 安田孝美, 横井茂樹
    日本VR学会第3回大会,pp.49-52, 1998
  11. 自動車デザインシステムにおける立体視奥行き知覚の補正法の検討
    星野俊仁, 大関徹, 吉田俊介, 宮崎慎也, 長谷川純一, 横井茂樹
    日本VR学会第3回大会,pp.103-106, 1998
  12. ステレオ視表示における高精度な奥行き距離表現のための補正手法の提案
    吉田俊介, 星野俊仁, 大関徹, 宮崎慎也, 長谷川純一, 安田孝美, 横井茂樹
    電子情報通信学会技術報告, PRMU99-4, pp.25-30, 1999
  13. 空間スケッチシステムの基礎研究
    星野俊仁, 大関徹, 吉田俊介, 宮崎慎也, 安田孝美, 長谷川純一, 横井茂樹
    日本VR学会第4回大会,pp.327-330, 1999
  14. VRによる分子のまわりのクーロン力体感システム-電気力線の立体表示と力覚提示-
    吉田俊介, 宮崎慎也, 秦野甯世, 横井茂樹
    2000計算化学討論会, pp.174-175, 2000.6.1-2
  15. 分子のまわりの静電ポテンシャル,クーロン力体感システム-電気力線の立体表示と力覚提示-
    吉田俊介, 安田浩司, 鬼頭良彦, 鈴木考彰, 秦野甯世, 宮崎慎也
    第23回情報化学討論会, pp.142-143, 2000.10.26-27
  16. スコープベースインタラクション:実世界指向仮想環境における遠距離物体の操作手法(論文賞受賞)
    Scope-Based Interaction: a technique for manipulation of remote objects in Multi-media Ambiance Communication
    吉田俊介, 山田邦男, 望月研二, 相澤清晴, 齊藤隆弘
    日本VR学会第6回大会,pp.193-196, 2001
  17. 出土頭蓋骨のデジタル化と顔推定システム構築に関する研究
    A Study for Digitalization and Reconstruction of Facial Features from Unearthed Skull
    吉田 俊介, 遠藤 守, 横井 茂樹
    電子情報通信学会技術報告, MVE2001-144, Vol.101, No.700, pp.43-48, 2002
  18. TranScope: 広大な仮想環境における遠方の物体とのインタラクション手法の実装と考察
    TranScope: Implementation and Discussion of an Interaction Technique for Distant Objects in Spacious Virtual Environments
    吉田俊介,望月研二,相澤清晴,齊藤隆弘
    日本VR学会第7回大会,2002
    [pdf]
  19. Webにおける古代発掘物復元サイトの構築(論文賞受賞)
    A Web Site for Experience of the Restoration of Treasure Trove
    沢渡文武,遠藤守,吉田俊介,安田孝美,横井茂樹
    18th NICOGRAPH論文コンテスト論文集, pp.107-112, 2002.10
  20. 皮膚の厚みモデルに基づく顔推定手法の開発
    遠藤守,吉田俊介,安田孝美,横井茂樹
    日本コンピュータ支援外科学会誌, Vol.10, No.1-2, pp.9, 2002.11
  21. Proactive Desk: リニア誘導モータを用いた力覚提示が可能な電子机
    Proactive Desk: Digital Desk with force feedback function using Linear Induction Motor
    吉田俊介,野間春生,鉄谷信二
    2003年電子情報通信学会総合大会公演論文集, 2003信学総大, A-16-24, p.319, 2003
  22. 二次元リニア誘導モータの特性に基づいたProactive Deskの設計に関する考察
    Design of the Proactive Desk Based on Characteristics of 2-DOF Linear Induction Motor
    柿田充弘,吉田俊介,野間春生,鉄谷信二
    ヒューマンインタフェース学会研究報告集, Vol.5, No.3, pp.83-88, 2003
  23. 力覚ディスプレイを用いた絵画の流れの知覚
    A Perception of Streams in the Picturesque Installation by using Proactive Desk
    吉田俊介,野間春生,楜沢順,鉄谷信二
    平成15年電気学会電子・情報・システム部門大会 TC9-5, pp.237-240, 2003.8
  24. Proactive Deskの実装と応用-流れる絵画「Sumi-Nagashi」の体験-
    Implementation and Application of the Proactive Desk - An Experience of a Streaming Picture of Sumi-Nagashi -
    吉田俊介,柿田充弘,野間春生,楜沢順,鉄谷信二
    日本バーチャルリアリティ学会第8回大会論文集, pp.3-6, 2003.9
    [pdf]
  25. 皮膚の厚みモデルに基づく顔推定システムの医療分野への応用
    遠藤守,吉田俊介,安田孝美,横井茂樹,山田雅之,宮崎慎也
    日本シミュレーション外科学会第13回大会, 2003.11
  26. Proactive Desk を用いた力覚付き情報キオスクの提案
    A Proposal of Information Kiosks with a Force Feedback using the Proactive Desk
    吉田俊介,柿田充弘,野間春生,鉄谷信二
    ロボティクス・メカトロニクス講演会2004, 1A1-H-75, 2004.6
  27. Proactive Desk II: 複数物体を駆動可能なリニア誘導モータ方式力覚提示装置の開発
    Proactive Desk II: Development of a new multi-object haptic display using a linear induction motor
    吉田俊介,野間春生,保坂憲一
    日本バーチャルリアリティ学会第10回大会論文集, pp.309-312, 2005.9
    [pdf]
  28. 視・聴・力覚が提示可能なマルチモーダルインターフェースの感性的評価
    須佐見憲史,吉田俊介,橋田康皇,野間春生,保坂 憲一
    VISION, Vol.18, No.1, 2006.1
  29. ナノ薄膜技術を応用した集積多軸触覚センサによる形状認識手法の検討
    A Study of Shape Recognition Techniques for Integrated Multi-Axis Tactile Sensor Using Nano-scale Thin Film Technology
    吉田俊介,溝田晃一,野間春生
    日本バーチャルリアリティ学会第11回大会論文集, pp.261-262, 2006.9
  30. 圧力と剪断力とが同時に計測可能な触覚センサの開発 - 構造模型による計測原理の予備検討 -
    A Development of a Tactile Sensor Enabling Simultaneous Detection of Pressure and Shear Force - Preliminary Investigations of Its Measuring Principle by Using a Simulated Mockup -
    吉田俊介, 溝田晃一, 樋口克己, 金島岳, 野間春生
    日本バーチャルリアリティ学会第12回大会論文集, 1B3-5, 2007.9
  31. 複数人で観察可能な箱形立体ディスプレイの検討
    A Study of a Box-shaped 3D Display for Multi-user Environments
    吉田俊介, ロベルトロペス・グリベール, 井ノ上直己
    日本バーチャルリアリティ学会第12回大会論文集, 2C2-4, 2007.9
  32. 力覚情報作成インタフェース
    牧野真緒, 吉田俊介, 安藤広志, 井ノ上直己
    情報処理学会 ヒューマンインタフェース研究会, 2008.8.7-8
  33. プリズムアレイによる箱形立体ディスプレイgCubik実装の検討
    吉田俊介, Roberto Roberto Lopez-Gulliver, 矢野澄男, 井ノ上直己
    映像情報メディア学会2008年次大会, 5-5, 2008.8.28
  34. ナノ薄膜技術を応用した集積多軸触覚センサによる把持状態識別の試み
    A gripping state estimation using the integrated multi-axis tactile sensor fabricated by MEMS
    宮沢智之, 吉田俊介, 山添大丈, 野間春生, 橋本渉
    日本バーチャルリアリティ学会, 力触覚の提示と計算研究委員会, 第1回研究会, pp.47-50, 2009.1.26.
  35. 力覚コンテンツ普及に向けた制作支援インタフェースの実装と提案
    A proposal and an implementation of editing interface toward popularization of haptic contents
    牧野真緒, 吉田俊介, 井ノ上直己
    インタラクション2009, Poster D03, 学術総合センター, 2009.3.5-6.
  36. ナノ薄膜技術による高密度に分布可能な3軸触覚センサの開発-3つの片持ち梁構造体による圧力と剪断力の同時検出-
    Development of High-density Distributed Three-axis Tactile Sensors Fabricated by Nano-scale Thin Film Technologies - Simultaneous acquisition of pressure and shear forces employing three cantilevers -
    吉田俊介, 溝田晃一, 樋口克己, 金島岳, 野間春生
    ロボティクス・メカトロニクス講演会2009, 2P1-K03, 2009.5.26
  37. テーブルトップ作業に適した裸眼立体ディスプレイの基礎検討
    吉田俊介,矢野澄男,安藤広志
    第14回日本バーチャルリアリティ学会大会論文集, 3A4-4, 2009.9.11.
  38. テーブルトップ作業を目的とした裸眼立体ディスプレイの試作
    吉田俊介,矢野澄男,安藤広志
    映像情報メディア学会技術報告, Vol.33, No.42, 3DIT2009-72, pp.33-36, 2009.10.21.
  39. gCubik: 手に取り複数人で鑑賞できるキューブ型裸眼3Dディスプレイ
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver
    日本光学会光設計研究グループ第443回研究会「3D映像技術と光設計」, No.44, pp. 35-40, 2010.6.11.

解説記事,作品展示等/Articles, Demonstrations

  1. An Improved Method of Stereoscopic Depth Perception for a Car Styling Design System
    Toshihito HOSHINO, Toru OZEKI, Shunsuke YOSHIDA, Shinya MIYAZAKI, Junichi HASEGAWA, Shigeki YOKOI
    Science & Technology in Japan, 17, 67, pp.24-29, 1998
  2. バーチャルリアリティ技術の工業デザインへの応用
    宮崎慎也, 吉田俊介
    中京大学 人工知能高等研究所ニュース(IASAI News), 第2号, 1998.4
  3. 自動車内装デザイン
    中京大学 宮崎・山田研究室
    中京大学 宮崎・山田研究室 研究紹介
  4. NHKスペシャル「日本人はるかな旅-第5集-そして日本人が生まれた」
    日本人プロジェクト(メンバー:遠藤守,吉田俊介,安田孝美,横井茂樹,戸沢冬樹,中橋孝博,神田重信,中島昭彦)
    NHK,2001年12月15日放映
  5. Sumi-Nagashi: Adding Corporeality and Tactile Sensation to Digital Painting
    Shunsuke YOSHIDA, Haruo NOMA, Nobuji TETSUTANI, Jun KURUMISAWA
    IEEE Computer Graphics and Applications, Vol.24, No.1, Emerging Technologies CD-ROM contents, 2004.1-2
  6. 力覚ディスプレイ「Proactive Desk」を用いた絵画の流れの知覚
    吉田俊介
    電気学会誌, 特集・高臨場感ディスプレイの現状と応用展開, vol.124, pp.159-161, 2004.3
  7. Sumi-Nagashi
    楜沢順, 平成15年度文化庁メディア芸術祭 受賞作品展
    東京都写真美術館, 展示2004.2.27-3.7
  8. 表面の古今東西…マーブル・ペーパーと墨流し
    楜沢順, ロレアル賞連続ワークショップ2004 in京都
    京都芸術センター, 展示2004.2.28
  9. Development of a Microscopic Three-axis Tactile Sensor: A Study of Sensing and Computing Method by Using a Simulated Mockup
    Shunsuke Yoshida, Tomoyuki Miyazawa, Terukazu Mizota, Katsumi Higuchi, Takeshi Kanashima, Haruo Noma
    IEEE 16th Symposium on Haptic Interfaces for Virtual Environment and Teleoperator Systems, Reno, USA, 2008.3.13-14
  10. gCubik (展示デモンストレーション)
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver
    CEATEC Japan 2008, 幕張メッセ, 2008.9.30-10.4.
  11. gCubik: A Cubic Autostereoscopic Display for Sharing and Grasping Virtual 3D Images
    Roberto Lopez-Gulliver, Shunsuke Yoshida
    Demonstration, Second International Symposium on Universal Communication, Osaka, Japan, 2008.12.15-16.
  12. gCubik: 手に持ち複数人で鑑賞できるキューブ型立体ディスプレイ
    吉田俊介
    URCF立体映像WGセミナー「最近の立体表示技術」, テレコム先端技術研究支援センター, 2008.12.24.
  13. gCubik (展示デモンストレーション)
    Shunsuke Yoshida, Roberto Lopez-Gulliver
    NAB Show, Las Vegas, USA, 2009.4.20-23.
  14. gCubik: An interactive 360-degree auto-stereoscopic display for multiple users
    Roberto Lopez-Gulliver, Shunsuke Yoshida
    ITE New Breeze, 2009.10.
  15. gCubik-手に取りみんなで共有できる立体映像-
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver
    O plus E「一枚の写真」, pp.1219-1220, 2009年10月号.
  16. gCubik+i (展示デモンストレーション)
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver
    CEATEC Japan 2009, 幕張メッセ, 2009.10.6-10.
  17. gCubik+i (展示デモンストレーション)
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver
    大阪創造取引所, 2009.10.27.
  18. 「手に取りみんなで共有する立体映像」キューブ型裸眼立体ディスプレイgCubikの研究
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver
    SCAT LINE, 第82号, 2010.
  19. メガネ不要のキューブ型3Dディスプレイ
    吉田俊介
    ニュートン「サイバーワールド」, 2010年5月号.
  20. テーブル型裸眼3Dディスプレイの開発
    吉田俊介
    印刷雑誌, Vol. 93, No. 10, pp.19-24, 2010.
  21. fVisiOn: 周囲360度から観察可能なメガネなしテーブル型3Dディスプレイ
    吉田俊介
    URCF立体映像WGセミナー「立体映像の新しい利用形態」, テレコム先端技術研究支援センター, 2010.9.2.
  22. インテグラルイメージングによる3D映像の新しい表現形態~gCubikとfVisiOnを例に~
    吉田俊介
    URCF立体映像WGセミナー「インテグラル方式の未来」, テレコム先端技術研究支援センター, 2010.9.30.
  23. メガネ不要のテーブル型3Dディスプレイ エフビジョン製作秘話
    吉田俊介
    産経セミナー「知と技のコラボ」, 2010.9.27.
  24. 周囲360度から観察可能なメガネ不要のテーブル型3Dディスプレイ
    吉田俊介
    光技術コンタクト, Vol. 48, No. 12, pp.19-23, 2010.
  25. 手に取り複数人で観察できるキューブ型裸眼立体ディスプレイの開発
    吉田俊介, Roberto Lopez-Gulliver
    画像ラボ, Vol. 21, No. 12, pp.37-43, 2010.
  26. 何もないテーブルの上に浮かぶ3D映像 fVisiOnの作り方
    吉田俊介
    インタラクティブホログラム「マシンレスwebの時代へ」, 東京インタラクションセンター, 2011.1.14.
  27. 何もないテーブルの上に浮かぶ3D映像 - fVisiOn
    吉田俊介
    高校「情報科」情報誌 CHANNEL「情報通信技術の先端から」, Vol.11-2, No.33, 2011.
  28. fVisiOn: 全周から観察可能なテーブル型裸眼立体ディスプレイの開発~何もない平らなテーブルトップに浮かぶ立体映像
    吉田俊介
    3D映像, Vol.25, No.3, pp.13-16, 2011.9.
  29. gCubik+iによるバーチャル3Dアクアリウム
    Roberto Lopez-Gulliver, 吉田俊介, 牧野真緒
    画像ラボ, Vol.23, No.1, pp.26-32, 2012.
  30. Explore on Optical Object Technologies
    Shunsuke Yoshida
    The Optical Object Human Interface Workshop, Taiwan, 2013.4.
  31. Harmonized Inter-Personal Display Project
    苗村健, 筧康明, 吉田俊介, 福嶋政期, 小泉直也, 武井祥平, 橋田朋子, Daniel Saakes
    The 23rd International Conference on Artificial Reality and Telexistenc (ICAT) 2013, 2013.12.

[ NICT | My Homepage ]

All rights of the site's pages are reserved.
Copyright 1997-2014 Shunsuke YOSHIDA (吉田俊介)